Ruokaisa tomaatti-kikherne-panzanella

Kesäinen tomaattisalaatti on parhaimmillaan silloin, kun tomaatit ovat mehevimmillään. Niiden lisäksi tämä resepti vaatii vain vähän jotain vaaleaa leipää. Kaikki muu meneekin improvisaatiolla. Tomaattipanzanella on italialainen on klassinen nyhjää tyhjästä -resepti. Voit käyttää tähän salaattireseptiin niitä aineksia, joita kaapissa sattuu olemaan. Kesäinen kasvimaan sato pääsee tässä myös hyvin käyttöön – kesäiset yrtit sopivat erinomaisesti tähän salaattiin. Ja jos kasvimaalla ei ole ollut kovin hyvä satovuosi, tässä toimii hyvin myös se yksi-kaksi kurkkuakin.

Kirjoitin ohjeeseen reilusti vaihtoehtoja sille, miten voit varioida reseptiä. Tämä resepti on syntynyt nyt ihan puhtaasti sen inspiroimana, mitä meillä sattui olemaan kaapissa – joskus tällaiset rajoitteet lisäävät luovuutta. Resepti on vegaaninen.

Tämä resepti poikkeaa tavallisista panzanellaresepteistä siinä, että tähän käytetään myös kikherneitä. Ne tuovat ruokaan reilusti proteiinia.

Tällä hetkellä heinäkuun kesäkeittiössä on edetty siihen pisteeseen, että välissä meinaa inspis vähän loppua. Varsinkaan kun ei kiinnostaisi viettää kovin kauaa aikaa hellan äärellä. Ja toisaalta ruoan pitäisi olla edullista ja terveellistäkin. Tämä resepti sopii täydellisesti sellaiseen hetkeen. Joten jos löydät itsesi samankaltaisesta tilanteesta, voin suositella tätä ratkaisua 🙂

leipäsalaatti
Tulosta Jaa Facebookissa Pinnaa resepti

Ruokaisa kikherne-panzanella

Kesäinen italialainen ruoka hetkiin, kun kaapissa on vanhenevaa leipää ja pari tomaattia.

Ainekset

  • 3-4 isoa viipaletta leipää tai 3 kotitekoista sämpylää
  • 1 tl kuivattua oreganoa
  • oliiviöljyä paistamiseen
  • suolaa ja mustapippuria maustamiseen
  • n. 230 g kikherneitä tölkistä valutettuna
  • 1 purkki artisokan sydämiä öljyssä tai hyvälaatuisia aurinkokuivattuja tomaatteja 4-5 kpl
  • 3 tomaattia kuutioituna
  • 1 grillattu säilykepaprika, kuutioituna ei pakollinen – ks. muita ideoita alta.

Salaattikastike

  • 0,5-1 sitruunan mehu
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • puoli kourallista lehtipersiljaa hienonnettuna
  • puoli kourallista basilikanlehtiä isommat lehdet revittynä
  • suolaa ja pippuria maustamiseen, oman maun mukaan

Ohjeet

  • Leikkaa leipä kuutioiksi. Paahda leipäkuutiot paistinpannulla oliiviöljyssä ja mausta oreganolla. Kun leipä on ruskistunut, mausta se ripauksella suolaa ja mustapippuria. Jätä sivuun odottamaan.
  • Valuta öljy pois säilykeartisokista. Jos artisokat ovat kokonaisia, tee niistä vähän pienempiä lohkoja tai viipaleita. Jos käytät aurinkokuivattuja tomaatteja, silppua ne vähän pienemmiksi.
  • Lisää kulhoon kikherneet, artisokat, tomaatit ja grillattu paprika (jos käytät sitä). Purista päälle puolikkaan tai kokonaisen sitruunan mehu (koosta ja mehukkuudesta riippuen). Lisää krutongit ja sen jälkeen oliiviöljy ja tuoreyrtit. Mausta suolalla ja pippurilla. Nosta tarjolle.

Lisätietoa

  • Voit laittaa tähän muitakin kasviksia, esimerkiksi pinaattia, rucolaa tai kurkkua.
  • Aurinkokuivatun tomaatin tai artisokan voi korvata myös oliiveilla tai kapriksella.
  • Tuoreyrteissäkin kannattaa hyödyntää sitä, mitä tarjolla on: varsinkin tuore minttu sopii tähän erinomaisesti. 
  • Voit korvata sitruunamehun yhdellä ruokalusikallisella punaviinietikkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.